کد مطلب:301527 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

نماز بر آن حضرت


1- روایت شده كه حضرت فاطمه به هنگام فوت هیجده سال داشت و هفتاد و پنج روز بعد از رحلت رسول خدا زنده بود و چهل روز هم روایت شده است، مراسم غسل و كفن و دفنش را علی علیه السلام برعهده داشت و او را شبانه همراه حسنین علیهماالسلام از خانه بیرون برده و بر او نماز خوانده و دفن كردند و هیچ كس را خبردار نكردند. [1] .

2- بعد از وفات حضرت زهرا علیهاالسلام، علی علیه السلام تمام سفارشات وصایای او را انجام داد، او را در پیراهنش غسل داد و اسماء بنت عمیس در غسل به آن حضرت كمك می كرد، و دستور داد حسنین آب بیاورند و غیر از آنها و زینب و ام كلثو و كنیزش فضه كسی دیگر آن جا نبود، او را در هفت پارچه كفن كرد و بر آن حضرت نماز خواند و پنج تكبیر در نمازش گفت و در دل شب او را دفن كرد و قبرش را با خاك یكسان كرد و جز علی و حسنین و گروهی از بنی هاشم و دوستان خاص و ویژه حضرت كسی دیگر در آن مراسم شركت نداشت. [2] .

3- از علی علیه السلام روایت شده است كه فرمود: زمین به خاطر هفت نفر خلق شده است، مردم به خاطر آنان روزی می خورند و بر آنها باران می بارد و یاری می شوند، آنان عبارتند از: ابوذر، سلمان، مقداد، عمار


حذیفه، و عبدالله بن مسعود، و من كه امام آنهایم و اینان همان كسانی هستند كه بر جنازه حضرت زهرا حاضر شده و نماز خواندند. [3] .

4- هنگامی كه حضرت فاطمه علیهاالسلام از دنیا رحلت فرمود، حضرت علی علیه السلام بر بالین او ایستاده و گفت: خداوندا من از دختر پیامبرت راضی هستم، خداوندا او ترسان است انیس و همدم او باش، خداوندا او از ما بریده با او بپیوند، خداوندا به او ستم شده برایش داوری كن كه تو بهترین داورانی. [4] .

5- شب كه فرارسید علی علیه السلام آن حضرت را غسل داد و ا را بر روی تختی گذارده و به حسن علیه السلام فرمود: ابوذر را خبردار كن، حضرت ابوذر را احضار كرده و همراه یكدیگر بدن حضرت را در مصلی گذارده و بر آن نماز خواندند، بعد علی علیه السلام دو ركعت نماز خواند و دستهایش را به سوی آسمان بلند كرده و گفت: خداوندا این دختر پیامبرت فاطمه است، او را از تاریكیها به روشنی درآوردی، در این هنگام به مسافت یك میل اطرافش روشن شد، هنگامی كه خواستند او را به خاك بسپارند صدائی از گوشه بقیع شنیده شد كه او را نزد من آورید، كه تربتش را از من برداشته اند، در این هنگام دیدند قبری آماده است، تابوت را كنار آن قبر بردند و حضرت را در آنجا دفن كردند، علی علیه السلام بر كنار قبر نشسته و گفت: «ای زمین ودیعه و امانت خود را به تو سپردم این دختر رسول خدا است.»

نوائی از زمین بلند شد، ای علی من از تو به او مهربانترم برگرد و دلگیر مباش.

حضرت برگشت و قبر را پر كرد و با زمین هم سطح نمود، و تا روز قیامت مشخص نخواهد شد. [5] .


6- تاریخ طبری: همانا فاطمه شبانه دفن شد و كسی جز عباس و علی و مقداد و زبیر بر جنازه او حاضر نشد، و در روایات ما آمده كه امیرالمومنین و حسنین و عقیل و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و بریده، بر جنازه آن حضرت نماز خواندند، و در روایتی دیگر آمده است كه: عباس و پسرش فضل، و در دیگر روایت: و جذیفه و ابن مسعود آمده است. [6] .

7- هنگامی كه او را دفن كرد و در لحد گذارد، این ابیات را سرود و می گفت:


اری علل الدنیا علی كثیره

و صاحبها حتی الممات علیل


ناراحتقیها و گرفتاریهای دنیا را بر خود بسیار می بینم و همدم دنیا تا دم مرگ بیمار و گرفتار است.


لكل اجتماع من خلیلین فرقه

و ان بقائی عندكم لقلیل


برای هر اجتماعی از دو نفر دوست جدائی است و باقی ماندن من در نزد شما اندك خواهد بود.


و ان افتقادی فاطما بعد احمد

دلیل علی ان لا یدوم خلیل [7] .


از دست دادن من فاطمه را بعد از حضرت احمد دلیل بر آنست كه دوستی دوام نخواهد داشت.


[1] عوالم المعارف، 11/ 292.

[2] در تذكره الخواص / 319 آمده است كه علي غسل مي داد و اسماء بر آن آب مي ريخت.

[3] المجالس السنيه،2/ 122.

[4] «الخصال» 360- 588.

[5] بحارالانوار 43/ 215.

[6] بحارالانوار 43/ 183 و 180.

[7] بحارالانوار 43/ 183 و 180.